Aktualności

Tatrzańskimi śladami Jana Pawła II

W dniach 1-3 czerwca uczniowie klas IV-VIII uczestniczyli w trzydniowej wycieczce do Zakopanego. Celem wycieczki było podążanie śladami Jana Pawła II – patrona naszej szkoły. Wycieczkę rozpoczęliśmy od krótkiego pobytu w Ludźmierzu, następnie po przybyciu do miejscowości Ząb spacerem udaliśmy się papieskim szlakiem na Gubałówkę, skąd roztacza się przepiękny widok na Tatry, a także inne pasma górskie – Gorce, Pieniny i Beskidy. Następnie zjechaliśmy kolejką linową z Gubałówki i przeszliśmy po jednym z najbardziej znanych deptaków w Polsce – zakopiańskich Krupówkach. To tu, wśród licznych barów, pubów, zajazdów, restauracji i sklepów spotykają się goście z całego świata. Wśród zabudowy otaczającej ulicę można odnaleźć niezwykłą różnorodność stylów architektury. Wieczorem był czas na wspólne zabawy przy grillu z naszymi solenizantami ks. Mateuszem, Bartkiem i Emilką.

Kolejnego dnia wraz z przewodnikiem udaliśmy się na kilkukilometrowy spacer po Tatrzańskim Parku Narodowym – Dolinie Chochołowskiej, godnej polecenia turystom ceniącym sobie spokój i ciszę, ulubionej dolinie Jana Pawła II, miejscu wielu ciekawych wydarzeń, często wykorzystywanej przez filmowców. Przy końcu doliny mieliśmy możliwość zobaczenia unikalnej wioski pasterskiej. Po powrocie do Murzasichle udaliśmy się do Izby Regionalnej, w której są prowadzone prelekcje przez Adama Gąsienicę. Odbywają się w tradycyjnej góralskiej chałupie, której wystrój stanowią autentyczne zbiory sztuki podhalańskiej. Opowieści o pierwszych osadnikach, zwyczajach pasterskich, legendach zbójnickich, muzyce i stroju przeplatane są prezentacją instrumentów oraz humorem góralskim. Zakres tematyki oraz dowcip dostosowany jest do wieku słuchaczy. Ilustrację do opowieści stanowią bogate zbiory rzemiosła artystycznego, pasterskich sprzętów użytkowych, strojów oraz instrumentów regionalnych. Wieczór upłynął nam na rozgrywkach sportowych na teranie rekreacyjno-sportowym Willi Tatry Murzasichle.

Kolejny a zarazem ostatni dzień naszej wycieczki był równie intensywny. Na początku udaliśmy się do Kuźnic i pojechaliśmy na Jaszczurówkę, gdzie stoi piękna witkiewiczowska kapliczka. Drewniana świątynia wybudowana 1908 roku jest wspaniałym przykładem stylu zakopiańskiego. Wewnątrz można podziwiać ołtarz przypominający chałupę góralską oraz witraże zaprojektowane przez Witkiewicza. Następnie udaliśmy się pod Wielką Krokiew, gdzie zobaczyliśmy najbardziej znaną skocznię w Polsce oraz na Krzeptówki do Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej, gdzie mogliśmy zobaczyć ołtarz z wizyty Jana Pawła II w Zakopanem. Swoją przygodę z Zakopanem zakończyliśmy pożegnalnym spacerem po Krupówkach, podczas którego zobaczyliśmy uroczy kościół i cmentarz zasłużonych na Pęksowym Brzyzku. Po obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną, a po drodze wstąpiliśmy jeszcze na krótką chwilę na Bachledówkę, miejsce pamięci o Prymasie Wyszyńskim. Nasza wycieczka dobiegła końca, lecz jeszcze długo o niej będziemy pamiętać.